Följ med en servicetekniker

Publicerat 1 februari 2020

Redan när du passerar entrén på Traktorservice i skånska Östra Sönnarslöv så känner du känslan. Här är det högt i tak, många skratt och alla hjälps åt. Det är en nära relation mellan kunder och anställda. Det är inte helt ovanligt att kunder är med på den heliga frukosten klockan nio varje morgon. 

– Det är härligt när kunder är med på frukosten. Det blir en del andra samtalsämnen runt borden men vi är väldigt transparenta. Vi har inget problem att berätta om det är fel på någon maskin, det är ju det vi jobbar med, berättar servicetekniker Jonas ”Jolle” Nilsson.

Jolle har arbetat med service på Östra Sönnarslöv Traktorservice i 13 år. Först jobbade han mest mot entreprenad men sedan blev det lantbruksmaskiner. Han är uppväxt på en mjölkgård i Kyllingaröd, knappt en mil från Östra Sönnarslöv och han har alltid varit intresserad av lantbruksmaskiner. Jolle fick plats hos Traktorservice under praktikperioderna när han gick fordonsprogrammet på gymnasiet. Idag är han en av tio servicetekniker i verkstaden.
– Vi försöker knyta till oss servicetekniker direkt från skolan genom praktiken. Då kan vi se vad de går för och om de passar in i gänget. Social kompetens är viktigt, menar Jolles chef Per-Åke Johnsson, verkstadschef och verksam i firman sedan 1978.

Jolle arbetade på maskinstation i två år efter gymnasiet innan han kom tillbaka till Traktorservice. Han gillar jobbet som servicetekniker och arbetsuppgiften att få igång maskinerna snabbt och lösa problem.
– Det är ju ett tråkigt jobb egentligen för folk ringer bara när de har problem med maskinerna. Men jag gillar att lösa problem, skrattar Jolle.

Idag ska Jolle ut och uppdatera däcktryckregleringen på en JAGUAR 960. Då är det är inte så många grejer som ska packas ut i servicebilen. Tekniken går snabbt framåt, trenden går mot mer och mer mobil service och med hjälp av felkoder och uppkopplingar kan serviceteknikerna förbereda sig och plocka med rätt reservdelardelar direkt när de sätter sig i servicebilen.
– Jag har mycket kontakt med lantbrukare på telefon och med hjälp av felkoderna kan jag ibland hjälpa kunden genom bara ett telefonsamtal.

Frukosten som oftast består av en macka och kaffe är helig för Jolle och resten av gänget i Östra Sönnarslöv.
– Är jag inte inne på kontoret så har jag alltid frukost med mig ut på fältet. Lunchen känns inte alls så viktig som frukosten, säger Jolle och ler.

Jolle berättar att de ofta hittar lösningar till olika problem just under gemensamma måltider i matsalen.
– Gemenskapen här är så bra, vi är ett stort gäng med servicetekniker, maskinsäljare och reservdelssäljare. Alla tänker åt varandra och försöker lösa problemen. Ibland är det nyttigt att höra hur en maskinsäljare ser på saken.

Jolle kommer ut till Björkeröds maskinstation för att göra klart ett ombyggnadsjobb på en JAGUAR 960. Kent Olandersson som är maskinförare och verkstadsarbetare tar emot. Det märks att Jolle och Kent känner varandra väl vid det här laget.
– Som maskinstation skruvar vi en del själv på maskinerna här på Björkeröds men vi har tät kontakt med personalen på Traktorservice också. De hjälper oss när vi inte hinner skruva själva eller när vi kör fast. Det är riktigt bra folk som jobbar där på Traktorservice, säger Kent.

Kontinuerligt får servicesupporten på Swedish Agro Machinery uppdrag från CLAAS att uppdatera programvaror på maskiner som är levererade till kunder. Det är kostnadsfritt för kunden och kostnaden för arbetet står CLAAS för. Jolle öppnar
reservdelskatalogen som ligger offline på datorn och kopplar upp maskinen för att uppdatera och kontrollera att allt fungerar som det ska.
– När jag började på Traktorservice arbetade vi mycket med datorer men inte alls som det är idag. Jag lär mig nytt hela tiden och jag tror att vi lägger runt nio arbetsdagar om året på maskinkurser.

Det har blivit extra mycket utbildning i samband med att Traktorservice fick in CLAAS, HORSCH och SAMSON som varumärken under 2017. Serviceteknikerna på Traktorservice har nära kontakt med Swedish Agro Machinerys servicesupport i
Skurup. Det är korta led i servicefrågor och Jolle får snabbt svar på det han behöver för att kunna utföra sitt jobb.

Jolle stämplar ut klockan 16.00 varje dag. Innan dess redovisar han vad han gjort under dagen och städar servicebilen.
– Det är viktigt att den är avstädad efter varje jobb så att man hittar det man behöver. I högsäsong, ungefär från maj till oktober, är det inte ovanligt att det blir längre arbetsdagar eftersom det är mer akutjobb då.
– För mig som arbetar mycket med gödseltunnor från SAMSON börjar den intensiva perioden egentligen redan i mars då tunnorna börjar gå ute på fälten.

Att det periodvis blir mer övertid är inget som bekymrar Jolle.
– Det är roligast att arbeta i högsäsong även om det är långa dagar. Det händer
saker hela tiden, tiden går snabbt och det är en utmaning att lösa problemen så att kunderna kan ut och köra igen. Nöjda kunder är det viktigaste för mig, avslutar Jolle när han går hem dagen.