Ingen kan serva CLAAS som Swedish Agro

Intervjun är gjord 2018

Servicechef Roger Bengtsson är relativt ny på jobbet, men inte i branschen. Han
har jobbat med servicefrågor för CLAAS lantbruksmaskiner i 10 år.

Roger Bengtsson klev in på huvudkontoret i Staffanstorp som nyanställd så sent som
den 1 december 2017. Bara några månader innan Swedish Agro Machinery blir exklusiv på CLAAS service den 1 april i år och blir de enda som har servicedatorer med alla behörigheter till CLAAS maskiner.

– Det ger oss möjligheter att båda felsöka och uppdatera mjukvaran, säger Roger
Bengtsson som är servicechef på Swedish Agro Machinery.

Utvecklingen av moderna maskiner har medfört att kraven på service- och eftermarknaden har förändrats mycket under de senaste åren. Uppdateringar av mjukvaran till maskinerna kommer tätt under de första åren i en maskinmodells livscykel och då är det viktigt att man låter serva sina maskiner av en auktoriserad part som har tillgång till både mjukvara och originalreservdelar.

– Om man inte anlitar en auktoriserad part riskerar man både sämre prestanda på
sina maskiner och onödigt höga underhållskostnader. Jag känner redan nu till både
programvaruförändringar och modifieringar som vi kommer att kunna erbjuda maskinägare till CLAAS inför skördesäsongen i år, säger Roger.

Swedish Agro Machinery siktar på långsiktighet när det gäller relationer med både kunder och leverantörer.
– Med de komplexa produkter vi erbjuder är det en förutsättning att vi och våra leverantörer ser vårt samarbete som långsiktigt. Vi är samarbetspartners, snarare än kund och leverantör, säger Roger.

Varför ska du ha serviceavtal på din traktor?

Hör servicemarknadschef Roger Bengtsson prata om serviceavtal på traktorer.