Följ med till CLAAS traktorfabrik

Publicerat: 25.04.19

Sedan CLAAS köpte Renaults traktorfabrik i franska Le Mans för 16 år sedan har traktorn utvecklats markant. Det som finns kvar av den ursprungliga traktorn är egentligen bara hyttfjädringen. Varje år investerar CLAAS 8–9 procent av sin traktoromsättning i forskning och utveckling.

Drygt 20 mil sydväst om Paris ligger staden Le Mans. Staden är kanske mest känd för sitt årliga 24-timmars race på banan Circuit de la Sarthe där de tävlande ska köra så många varv som möjligt på 24 timmar. En prestation som gör mindre väsen av sig, men som är minst lika betydelsefull för näringslivet, är de 10 000 traktorer som varje år lämnar CLAAS fabrik i utkanten av Le Mans.

Startskottet gick år 2003
År 2003 köpte CLAAS Renaults traktorfabrik. Samma år presenterade CLAAS sina nya modellserier CELTIS, ARES och ATLES på Agritechnicamässan i Tyskland. Sedan dess har bland  annat AXION och ARION sett dagens ljus. Varje dag har CLAAS arbetat för att vidareutveckla traktorn. I dag återstår i princip bara den unika 4-punkts hyttfjädringen och filosofin med 50/50 viktfördelning från Renaults traktorprogram.

I dag ligger stora delar av CLAAS traktorverksamhet i Frankrike. En mil från Le Mans ligger CLAAS testcenter, CLAAS utbildningscentrum ligger i Évreux och huvudkontoret för traktortillverkningen ligger i Vélizy i utkanten av Paris. Stortraktorn XERION som kom år 1993 har hela tiden tillverkats i tyska Harsewinkel där också CLAAS globala huvudkontor ligger.

Sedan köpet av fabriken i Le Mans har mycket hänt och i dag sysselsätter fabriken 700 medarbetare. Efter köpet behövde CLAAS anpassa produktionen till att tillverka större maskiner. I dag producerar fabriken över hundra olika traktormodeller med ett spann på 72 till 445 hästkrafter för den europeiska marknaden. Till den globala marknaden tillverkar fabriken ytterligare 40 modeller.

Automatiska lösningar för effektivitet 
Åren 2008 och 2017 genomförde CLAAS omfattande investeringar i ett nytt måleri för chassi, utveckling av testcentret och ett automatiskt system för komponentlager. I det helautomatiska komponentlagret fylls lagret på med automatik och delarna plockas ut automatiskt. När antalet delar når en viss minimumnivå beställs och levereras delar från underleverantörer med automatik. Flödet har optimerats i fabriken så att det bara är de delar som ska användas på monteringslinjen för tillfället, som körs ut till montörerna. Det bidrar till bättre effektivitet inom logistiken.

– Under de senaste åren har CLAAS gjort mycket för att bredda produktportföljen för att möta kundernas behov. Det har skapat utmaningar för oss här i fabriken. Traktorerna blir mer och mer avancerade så vi har varit tvungna att förändra vårt system för logistik och IT. Nu kan vi tillverka flera olika traktormodeller utan att uppleva några begränsningar, säger Dr. Jens Foerst som är chef för traktordivisionen hos CLAAS.